صنعت چرم به عنوان یک برند ملی، نیازمند حمایت است

دسته: گزارش
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 21 جولای 2021
صنعت چرم به عنوان یک برند ملی، نیازمند حمایت است

کفش نیوز: صنعت چرم از قدیمی‌ترین صنایع آذربایجان شرقی است و قدمت کارخانه‌های «ایران» و «خسروی» به یک قرن نزدیک می‌شود. چرم خسروی در زمان خود از بزرگ‌ترین و معروف ترین کارخانه‌های چرم سازی جهان بود که با دانش فنی آلمان تأسیس و شروع به‌کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی کفش نیوز، هم اینک آذربایجان شرقی با داشتن ۲۷۰ واحد تولیدی چرم سنگین، بزرگ‌ترین قطب تولید چرم سنگین در کشور است و علاوه بر تأمین ۲۰۰۰ واحد تولیدی کفش در تبریز، حدود ۷۰ درصد از نیاز صنایع کفش، کیف و کمربند کشور را تأمین می‌کند.
اما این صنعت دیرپا در آذربایجان شرقی این روزها گرفتار زنجیره‌ای از مشکلات است که حال آن را ناخوش کرده است. تحریم، مشکلات ارزی، فرسوده بودن دستگاه‌ها و… پوست صنعت چرم را در آذربایجان شرقی کنده است. بخش عمده‌ای از کارخانه‌های چرم تعطیل شده‌اند. برخی از کارخانه‌ها تعدیل نیرو کرده‌اند. بیش از نیمی از کارگران این صنعت بیکار شده‌اند. دستگاه‌های این صنعت آنقدر گران شده‌اند که تولیدکنندگان ایرانی مشتری دستگاه‌های دست دوم ترکیه و روسیه شده‌اند اما مشکلات ارزی اجازه نمی‌دهد همین دستگاه‌ها هم براحتی وارد کشور شوند.
چرم تبریز تقریباً یک برند ملی است و کمتر ایرانی‌ای هست که با چرم تبریز آشنا نباشد. چرم تبریز که به دو صورت مستقیم (چرم) و غیرمستقیم (کفش چرمی) به خارج صادر می‌شود، پیش از تحریم‌ها به ۱۴ کشور جهان صادرات داشت؛ از چین و هندوستان گرفته تا قلب اروپا مثل ایتالیا و اسپانیا. اما پس از تحریم به دلایل متعدد این صادرات کاهش یا متوقف شد. نبود امکان نقل و انتقال ارز، عدم دسترسی به ماشین‌آلات روز و گران تمام شدن مواد اولیه باعث شد که بهای تمام شده رو به افزایش رفته و قدرت رقابت در بازار بین‌المللی را کاهش دهد. از سوی دیگر فرسوده شدن ماشین‌آلات، مالیات برارزش افزوده و حالا شیوع بیماری کرونا باعث شده این صنعت کهن نه تنها کیفیت مطلوب خود را از دست دهد که سایه رکود بر سر آن سنگینی می‌کند.


نوشته شده توسط:خبرگزاری کفش نیوز - 121 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاه ها