شعار سال نباید در حد شعار باقی بماند

دسته: گزارش
بدون دیدگاه
دوشنبه - 13 ژوئن 2022

هر ساله از سوی مقام معظم رهبری شعارهایی برای هر سال تعیین و هر سال به یک عنوان نامگذاری می گردد.

هدف و اهداف اصلی از نامگذاری هر سال به یک شعار در حقیقت تعیین خط مشی هر سال برای دولت و مدیران و کارگزاران نظام می باشد که البته بخش خصوصی هم در این میان وظایفی دارد.
مشکلات کشور در سالهای اخیر در بعد اقتصادی بوده و بارها مقام رهبری بر توسعه اقتصادی و رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و در سال های اخیر بیشتر به امر تولید و لزوم حمایت و رونق تولید و جهش تولید تاکید نموده اند که این امر نشان می دهد برای درمان مشکلات اقتصادی کشور و ایجاد رفاه در کشور باید از تولید حمایت گردد و موانع تولید برداشته شود و گام های اساسی برای این امر برداشته شود.
مقام معظم رهبری خودشان بارها در سخنرانی هایشان بر لزوم عملیاتی نمودن شعارهای سال تاکید کرده اند و بر این نکته بیشتر اصرار نموده اند که باید شعار سال فقط در حد نصب بنر و درج آن در سربرگ های ادارات نباشد و باید به معنی واقعی تلاش گردد تا شعار سال تحقق گردد.
علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و حتی بسیاری از آگاهان بر این امر مهم که باید شعار سال به بدنه اصلی جامعه برود و نهادینه گردد، متاسفانه شاهد هستیم در سالهای گذشته نه تنها شعار عملیاتی و جامه عمل به خود نپوشیده بلکه گاها به آن توجه هم نشده است.
صدا و سیما به عنوان رسانه ملی یک وظیفه مهم در امر نهادینه کردن و فرهنگ سازی شعارهای سال دارد و باید با تولید برنامه های مرتبط در جهت معرفی بیشتر عمل نماید که متاسفانه شاهد هستیم کمتر به این امر توجه شده است این در حالی است که نقش رسانه ملی بسیار حایز اهمیت بوده است.
در کنار رسانه ملی سایر دستگاههای فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید با اختصاص مبالغی به عنوان حمایت از برخی نشریات و رسانه های مجوز دار زمینه را برای معرفی شعار سال با تهیه گزارشات و انتشار در مطبوعات و رسانه ها فراهم سازنند.
شعار سال باید به عنوان راهبرد اساسی نظام برای توسعه و پیشرفت کشور باشد و این نوع شعار و تعیین خط مشی در بسیاری از کشورهای جهان از سوی رهبرانشان تعیین شده و با بسیج همه امکانات در جهت تحقق آن در طی برنامه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت اقدام شده است که نمونه بارز آن کشور آلمان بعد از جنگ ویرانگر جهانی دوم که به یک کشور کاملا ویران تبدیل شده بود با تدوین یک برنامه ۳۰ ساله و با اتکال به نیروهای داخلی و امکانات موجود و نه به دیگر کشورها از یک کشور ویرانه به یکی از ابرقدرت ها تبدیل شد و در حال حاضر آلمان قدرتمندترین کشور اروپا می باشد.
نمونه دیگر کشور ژاپن که بعد از جنگ جهانی همان وضعیت کشور آلمان را داشت با اتکال به توان داخلی و نه به کشورهای دیگر در کمترین زمان ممکن به ژاپن توسعه یافته تبدیل شد و یا کشور امارات و قطر هم همین شرایط را داشته اند.
بنابراین تنها پررنگ کردن شعار و چاپ بنرهای شکیل و نصب در بیلباردهای سطح شهر با عکس رهبر معظم انقلاب و ابلاغ سیاست های شعار سال عملا دوای درد کشور نیست و نخواهد ماند.
جشم بهم زدیم سال تموم می شود و دوباره سال بعد و شعار بعدی از راه می رسد ولی عملا هیچ نتیجه ای را به دنبال نداشته است و این امر از طرفی جایگاه رهبری را در کشور تضیع می کند یعنی حرف یک رهبر باید عملی شود و شان آن حفظ گردد.
ختم کلام اینکه:« باید دستگاههای مرتبط با شعار سال در طول سال در زمینه بازشناسی و معرفی ابعاد مختلف شعار و تعیین برنامه های عملیاتی عمل نموده و مهمتر از همه دولت به عنوان متولی اصلی و اجرایی کشور باید با همکاری و تعامل و مشورت مجلس، قوه قضائیه و نهادهای نظامی مثل سپاه و ارتش و ناجا و … در جهت ایجاد بسترهای لازم برای تسریع در امر تحقق شعار سال عمل نماید و در پایان سال هم از همه دستگاههای دولتی و بخش خصوصی گزارش عملکرد به صورت مصور دریافت نماید تا میزان موفقیت مشخص گردد.
عین اله حسین زاده نویسنده و روزنامه نگار و فعال مطبوعاتی حوزه اقتصاد و تجارت


نوشته شده توسط:خبرگزاری کفش نیوز - 174 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاه ها