طاها حسین زاده
معرفی قابلیت ها و مزایای چرم ماهی در گفتگو با مدیران گروه تولیدی چرم ماهی ایران
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی کفش نیوز: وی در پاسخ به سوال خبرنگار ماهنامه سراسری همگام در خصوص اینکه چه طور شد به سمت تولید چرم ماهی روی آوردید؟ می گوید: مشغول کار چرمسازی به عنوان شعل اصلی خودمان بودیم که پیشنهادی برای ساخت چرم ماهی به ما شد و پس از بررسی های لازم بنده از این پیشنهاد خوب استقبال کردم، چون در همه دنیا ساخت چرم از پوست ماهی رواج داشته و با توجه به توانمندیهای چرمسازان ایران چرا ما نتوانیم انجامش دهیم، لذا با توصیه های جناب آقایان دکتر بابایی و مهندس یوسف زاده کار را شروع کردیم و در یکسال و اندی محصولاتی تولید و نمایندگی های در شهرستان ها فعالیت خود را جهت بازاریابی شروع کردند و الحمدالله استقبال هم بسیار خوب بوده ولی خودمان در تلاش هستیم این محصول را از لحاظ کیفیت بهتر کنیم و در جلسات سه نفره روی کیفیت کار تاکید داریم و هر روز بر میزان کیفیت چرم های تولیدی اضافه می کنیم.
وی می افزاید: امیدواریم روزی برسد که به صادرات این چرم مرغوب و ارزشمند برسیم و تولیدات خوبی به نام ایران عزیزمان به دنیا صادرات و برای کشور ارزآوری داشته باشیم و از یک ضایعاتی که بیرون ریخته می شد، به نحو احسن استفاده کنیم.
این تولیدکننده و فعال باسابقه چرم، تصریح می کند: بعد از گذشت یک سال و نیم تولیدات چرم ماهی بسیار زیبا، لوکس، فانتزی و لاکچری شده و با این چرم کیف، کفش، کمر و لباس تولید می شود که زیبایی خاص داشته و مشتریان خاص خودش را دارد.
وی ادامه می دهد: امیدوارم که به سوددهی برسانیم و بیشتر به صادرات فکر می کنیم تا برندهای بزرگ برای محصولات صادراتی خود از چرم ماهی استفاده کنند.
تمرکز روی کیفیت چرم های تولیدی اولویت کار ماست
مهندس عبادالله یوسف زاده نیز با ۳۲ سال سابقه کار چرمسازی، در این گفتگو می گوید: ایده ساخت چرم ماهی در سال ۱۳۶۹ به پیشنهاد سازمان شیلات شروع شد که اون موقع بنده در چرم مغان اردبیل کار می کردم که نمونه های آوردن و خواستن تولید کنیم که ما تجربه اش را نداشتیم ولی شروع کردیم و یکسال بعد نمونه هایی ساختیم و در نمایشگاه صنعت استان اردبیل آنها را عرضه کردیم و از آن طریق برخی مطبوعات و روزنامه ها و … گزارشات مفصلی تهیه کرده و تولید چرم ماهی به نوعی همگانی شد.
وی می افزاید: بعد از آن سازمان شیلات به دلیل اینکه پروژه محرمانه بود، قطع همکاری کرد. بعد از آن یک شرکت از انزلی برای همکاری اعلام آمادگی کرد و ما به صورت انبوه در بارابان های بزرگ برای آنها تولید کردیم. آن موقع صادرات به ژاپن را به صورت مرتب داشتیم و هر پایه سه دلار فروخته می شد.
بعد از مدتی ژاپن از ایران تاییدیه ای خواست تا این ماهی ها از گونه های در حال انقراض نباشد ما هم نتوانستیم مدرکی ارائه دهیم و قرارداد بهم خورد و بعد از آن مدتی تولید ادامه داشت که بعد از مدتی کار تولید تعطیل شد.
یوسف زاده در خصوص چگونگی شروع مجدد تولید چرم ماهی بیان می کند: سال ۱۳۸۴ به تهران آمدم و برخی دوستان شیلاتی خواستار تولید مجدد چرم ماهی بودند که بنده همکاری نکردم البته به طور کلی هم تولید چرم ماهی را کنار نگذاشته بودم و به تحقیق ادامه می دادم که ۴ سال پیش از کانال دکتر بابایی نمونه هایی از ماهی تیلاپیلا تولید کردیم که خیلی بهتر و راحتتر بود و همچنین روی ماهی سالمون کار کردیم که البته ماهی های مختلف مشکلات خاص خودشان را دارند به طوری که برخی در آب شیرین زندگی می کنند و برخی در آب شور، برخی به دما و برخی به آهگ حساس هستند که باید تست های مختلف روی آنها انجام بشود تا راهکار مناسب پیدا بشود، ما همه این تحقیقات را کردیم مثلا برای ماهی سالمون متوجه شدیم که در تابستان اصلا نباید کار کرد گرما موجب از بین رفتن می شود بعد از ساختن تیلاپیلا از سه سال پیش شروع به بازاریابی شد و نهایتا پارسال ایشان پیشنهاد دادند دیگر باید تجاری سازی کنیم.
وی اضافه می کند: بر همین اساس گروه تولید چرم ماهی را تشکیل دادیم و بنده مدیریت تولید را بر عهده گرفتم و حاج صادقی سرمایه گذار و دکتر بابایی مدیرفروش و مسئول تهیه مواد اولیه برعهده گرفتند و از پارسال کار را به صورت جدی شروع کرده ایم و محل تولیدی را توسعه دادیم و بیشتر رو کیفیت تمرکز کرده ایم تا تولیدات باکیفیت باشد.
مدیر تولید گروه چرم ماهی در خاتمه اظهار می دارد: در نظر داریم دباغی گیاهی کنیم و دباغی کروم را کنار بگذاریم که یک اقدام بسیار خوب است و اروپایی ها مصرف کروم را ممنوع کرده اند و اگر مقدار کروم بیشتر از ۳ میلی گرم باشد، چرم را نمی خرند و حتی اجازه ورود به بازار اروپا هم نمی دهند بنابراین باید گیاهی کار کنیم. اخیرا دو ماه است که رو گیاهی کار می کنیم و نتایج خوبی هم گرفته ایم و در فینیشینگ هم نوآوری داشته ایم.
دکتر محسن بابایی مدیر فروش گروه چرم ماهی نیز می گوید: مسئول تجاری سازی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بودم و در حال حاضر بازنشسته شده ام و یکی از دستاوردهای موسسه شیلات تولید چرم از پوست ماهی تیلاپیلا بود که کار از اینجا شروع شد.
وی در خصوص اهمیت چرم ماهی توضیح می دهد: چرم ماهی یک چرم لوکس است که در دنیا یک سابقه ۲۰ ساله دارد و در ایران تاریخچه اش از چندین سال با تولید ماهی های خاوریاری شروع شده است ولی تجاری سازی نشده بود که از دو سال پیش در خدمت حناب آقای مهندس یوسف زاده و حاج آقا صادقی کار تجاری سازی را با چرم ماهی تیلاپیلا شروع کردیم و الحمدالله موفق هم بوده ایم. این چرم هم رنگ پذیری عالی دارد و هم تنوع رخ و در دنیا بیشتر چرم تیلاپیلا متداول است، به خصوص در بزریل اهمیت چرم ماهی گونه های مختلف می توانیم از جنبه رخ داشته باشیم و به همین جهت یک مزیت نسبت به سایر پوست ها دارد. ضمن اینکه چرم ماهی در دمای زیر ۱۵ درجه صفر را می تواند استقامت کند که برخلاف چرم های دیگر شکننده نیست و این چرم ۹ برابر سایر چرم ها مقاومت دارد و چون ما عملا حیوان را به خاطر پوستش نمی کشیم و از ضایعاتش استفاده می کنیم به این چرم دوستدار محیط زیست نیز می گویند و در بین چرم های لوکس مثل کروکودیل و ماری جایگاهی خوبی در چرم های لوکس در اروپا پیدا کرده است.
مدیر فروش گروه چرم ماهی می افزاید: فرآوری این پوست را به صورت دباغی گیاهی مورد آزمایش قرار دادیم و به نتیجه خوبی رسیدیم و علی رغم اینکه تکنولوژی آن را به ما نداده اند ولی خودمان در داخل کشور به همت آقای مهندس یوسف زاده به آن دست یافته ایم و پنج گونه اصلی ماهی خاوریاری، سارم، تیلاپیلا، سیاباس و ماهی تن را به طور انبوه کار کرده ایم.
الحمدالله کار بازار سازی را از سال گذشته شروع کرده ایم و برای اینکه سرعت العمل بیشتر داشته باشیم، ۱۴ نمایندگی در کشور ایجاد کرده ایم و همه آنها شروع به فعالیت تبلیغاتی و نمونه های هم تولید کرده اند و در پیچ خودشون گذاشته اند و این اقدامات باعث معرفی بیشتر این چرم در کشور شده است.
بابایی ادامه می دهد: شاید دو سال پیش تعداد انگشت شماری با این چرم آشنا بودند ولی در حال حاضر خوشبختانه موضوع چرم ماهی گسترده تر شده و تولید در حال افزایش است و با توجه به اینکه بازار داخل جوابگو نیست، ما به دنیال صادرات هستیم و برنامه ریزی ما صادرات است زیرا تولید به سمت دباغی گیاهی رفته و مورد تایید اروپا هم می باشد و دنبال کسب بازار کشورهای همسایه و اروپا هستیم و در حال حاضر سه هزار قطعه در ماه تولید می کنیم که با همین امکانات موجود تا ۱۲ هزار قطعه هم در ماه توانایی تولید داریم که بیشتر تولیدات مجموعه، چرم ماهی خاوریاری است که از گران ترین نوع چرم هاست که هر سانتی متر در دنیا یک یورو است و از لحاظ ماده اولیه پوست مشکلی نداریم چرا که در ایران پرورش داده می شود.
وی در خاتمه بیان می کند: در حال حاضر در تولید داخلی وضعیت مطلوب بوده و با بازارهای خارجی ارتباطاتی برقرار کرده ایم و با برخی کشورهای همسایه و اروپایی مذاکراتی صورت گرفته که به زودی به بازارهای خارجی دست خواهیم یافت و ختم کلام اینکه، مسئولان و متولیان امر باید به این چرم نگاه ویژه داشته باشند و قبول کنند که این چرم مشتری داخلی و حتی صادرات را دارد و چرم لوکس با منظر خوب و رخ طبیعی است و در برابر چرم های شترمرغ رخ های مختلف دارد که یک مزیت است. و همچنین از صنعتگران کیف و کفش استدعا داریم برای حمایت از این صنعت در تولیدات خود از چرم ماهی گروه تولید چرم ماهی ایران استفاده نمایند چرت که امروز برندهای معروف از چرم ماهی استفاده می کنند و تولیدات کیف و کفش و .. با چرم ماهی جزو کارهای لوکس می باشند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰